برخی ابعاد عبارتند از:
مشاوره تحصیلی، مشاوره خانواده، مشاوره شغلی، مشاوره توانبخشی و...
که در این میان مشاوره ژنتیک از زیر مجموعه های علم روانشناسی نمیباشد.
وظیفهٔ مشاور به عنوان شخصی که داری مهارتهای علمی رواندرمانی است،
یاری رساندن و ارائهٔ راه حل به مراجع دربارهٔ مشکلاتی است که مراجع در شغل،
روابط، احساسات و دیگر امور خود مطرح میکند.
رشتهٔ دانشگاهی مشاوره، در ایران، دارای مقاطع کارشناسی ،
کارشناسی ارشد و دکتراست.
از نظر واژه شناسی، مشاوره به مجموعه فعالیتهایی اطلاق میشود
که در جریان آن، فردی را در غلبه بر مشکلات تحصیلی شغلی و خانوادگی اش یاری میدهند.
مشاور کیست ؟
در تعریف مشاور می توان گفت که : وی فردی متخصص و آگاه به اصول مشاوره ای است
که با همکاری مراجع در جهت تسهیل تصمیم به فرد کمک می کند .
باید توجه داشت مشاور تسهیل کننده است ؛ نه تصمیم گیرنده .
مشاور فرد متخصصی است که با علاقه به دل مشغولیهای شما گوش داده
و به شما کمک میکند تا درک بهتری از آنها داشته باشید و بتوانید با راحتی
و کارآمدی بیشتری با مشکلاتتان مواجه شوید.
توانایی های مشاور :
1- توانایی تجزیه و تحلیل و شناخت مسائل و مشکلات و استنتاج مطالب .
2- برخورداری از فکر خلاق و نوآور .
3- توانایی برای تجربه کردن یا احساس نمودن همه هیجانات آدمی نظیر غم، امید ، احساس خوشبختی ، صمیمیت .
4- توانایی سخن گفتن در جمع و ایراد سخنرانی در حضور دیگران .
5- توانایی تصمیم گیری در مواقع بحران .
6- توانایی تحمل انتقاد ، تحقیر، خشم و بی اعتنایی مددجو .
7- توانایی ایجاد ارتباط مناسب با دیگران و بیان منظور و مطالب خود به طریف مقابل.
حداقل شرایط تحصیلی مشاور
دارابودن حداقل دانشنامه کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری در یکی از رشته های مشاوره یا روانشناسی دارا بودن دانشنامه کارشناسی ارشد در رشته علوم تربیتی و حداقل سه سال تجربه مفید در زمینه مشاوره
[caption id="" align="alignnone" width="575"]
مشاوره چیست ؟ شیوههای مشاوره در روانشناسی[/caption]
مشاوره چیست ؟
مشاوره یک فرایند رشدی است که از طریق آن به اشخاص کمک میشود:
اهداف خود را مشخص کنند. تصمیمگیری مناسب داشته باشند
و مسائل فردی اجتماعی و تحصیلی خود را حل کنند.
مشاوره فرایندی است که با همکاری و تعاون حداقل دو نفر انجام می گیرد .
حداقل شرط آن است که شخص مشاور مایل به دعوت از مددجو و علاقه مند
به تبادل و تعامل بین فردی باشد که باید با او به بحث و گفتگو بپردازد تا با کمک یکدیگر
نکاتی را استنتاج کنند،خطرپذیری کنند، به ارزیابی و حل مشکلات بپردازند
و بالاخره همه هیجانهای طبیعی آدمی ،از غم و غصه شدید گرفته
تا وجد و شادی را تجربه کنند .
برای مددجو این نکته اهمیت دارد که مشاوری که با او کار می کند ،
شخصی باکفایت و با صلاحیت (اما نه کامل)،مطلع از قوانین و آیین نامه ها، بالغ،
باثبات، با پشتکار و فردی که همیشه در حال یادگیری و رشد می باشد ، تلقی کند .
دانستن این نکته برای مددجو اهمیت دارد که مشاور یا روان درمانگر نیز می تواند
مرتکب خطا شود و مانند خود او کیفیات روانی نظیر دوسوگرایی، شکست،
موفقیت و تغییر را تجربه کند. تا وقتی که مشاور توانایی لازم برای ارزیابی خویشتن
و تعیین میزان رشد فردی و حرفه ای خود و نیز انتخاب راه حل های مناسب
برای مشکلاتش را به شیوه ای نظام دار نداشته باشد، نمی تواند به شیوه ای
مناسب به درمانگری بپردازد .
اهداف مهم یا نتایج مطلوب برای مراجع
1) مراجع تصویر واضح و واقع بینانه ای از موقعیت، احساسات و تواناییهایش به دست آورد
2) راه های جدیدی برای نگریستن به موقعیت و مسئله خودش، بیابد و درک کند
3) اعتماد به نفس و قبول مسئولیت در او برای تدبیر مسئله خودش افزایش یابد
4) اهداف ویژه، صریح و عملی برای بهبود بخشیدن به وضعیت خود مشخص نماید و برگزیند
5) بتواند برای بهبود وضعیت، پیشگیری از مشکل (مثل بیماری)، یا تغییر مطلوب در سبک زندگی طرحی عملی تهیه کند.
6) برای اجرای تغییر، از انگیزه و مهارتهای مورد نیاز برخوردار شود